lördag 15 maj 2010

Bästa stalldagen =)

Jag var i stallet idag, alldeles själv då fru J har för mycket att göra och för lite fritid. Ge henne semester för bövelen!


Jag tog ut Dido på tur och det var alldeles fantastiskt trevligt. Jag älskar den hästen! Han är så jävla cool och ändå bara 7 år gammal.
Det stormade lite ute så jag red på ridbanan först för att se hur han reagerar av vädret. Han brydde sig inte kan man väl summera det med. Att 3 okända hästar blängde på honom sket han också i. Så vi skrittade runt och red lite volter och skänkelvikningar. Han vill verkligen göra rätt men förstår inte alltid vad man vill. Att backa kunde han inte tex, han trodde jag menade framdelsvändning hela tiden så vi snurrade ett par varv innan han fattade att det var bakåt jag vill. i fick till några bra skänkelvikningar till höger, åt vänster var sämre men gick efter ett tag.


När han övertygat mig om att vinden var ok red vi ut en sväng. Vi kom ut bredvid ån och utsikten ser ni här överst. Fint va?
Återigen visade han hur cool han är. Vi gick igenom en bondgård, upp bredvid ån, förbi massa konstiga saker, men han bara traskar på. Det enda han vägrar är att gå i vattenpölar. Det är hemskt.
Vi träffade på lite djur också, ett rådjur drog upp precis bakom rumpan på honom i trav och han ökade takten typ 3 steg sen var det över. 8 gäss lyfte och flög över oss och han spetsade bara på öronen. Harar och rådjur drog framför oss och han tyckte bara det var spännande. Härlig häst!
Jag red lite vilse också och fick vända och det var också ok. Fast han tyckte vi gick långt så han försökte vända en gång men gick snabbt att övertala att fortsätta framåt.


Jag vågade faktiskt ta en första galopp också. Den var jättemjuk och rund och härlig! Men stor! Kunde knappt sitta ner, men det kändes bara så tryggt. Så harmoniskt och så skönt.


Efter ridningen blev jag bjuden på middag av stallägarna. Så satt vi och pratade ett bra tag och jag trivdes som fisken i vattnet. De är verkligen dödstrevliga. Det var rätt skönt att veta att man är väldigt välkommen i stallet. Jag hängde ju liksom mest på Vicky dit. Men de uppskattar tydligen min hjälp ungefär lika mycket som jag uppskattar att få pyssla med deras hästar. Det känns guld.


Vovvelito var hos folket när jag red ut och han fick också en kompis. Kompisen heter Pucko och är en fågel. Vovven och herr Pucko har tydligen pussats idag så herr fågel blev lite blöt.


Så nu är vi båda trötta och glada. Imorgon ska jag vara hos Virre vid 7.30 för att hjälpa till när hon ska tävla sin häst. Håhåjaja.. det blir nog bra..eh..pigg o glad haha.
På måndag ska jag börja med tömkörningsskola för hästägarna tänkte vi. Det blir roligt! Jag gick körkurs själv så sent som i höstas och det blir ju roligt att ge informationen vidare.


Nu ska jag käka lite frukt och sen sova. Sjukt bra dag idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar