onsdag 10 juni 2015

Jag har ful-lagat min bil

Min motorlampa började lysa gult igår. Skrik och panik. Inget jag varken har lust eller råd med just nu.
Jag kollade oljan och nivån var låg. Rookiemisstag av mig. Vi bytte olja och oljefilter och jag glömde dubbelkolla oljenivån när jag kört ett par gånger. Dumt!
Hursomhelst, jag fyllde på olja och hoppades bilen skulle vara glad, men nej gula lampan lyste fortfarande.
Så jag vände mig till Google, vår räddare i nöden (efter att jag kollat med verkstan i stan om dom har tid att felkolla och det hade dom på fredag)
På google hittade jag att lampan inte alltid slocknar av sig själv även om felet liksom rättats till. Den kan behöva släckas, för felkoden ligger kvar. Läste att tex BMW får man köra 8 mil innan det nollställs. Men man kunde nollställa själv genom att lossa minuspolen på batteriet.. så det gjorde jag. Lampan tändes inte igen.

Nu ber vi till bilguden att det bara var låg oljenivå och felet är åtgärdat. Jag tänkte som så att om felet kommer tillbaka så kommer ju lampan tändas igen och då åker jag till verkstad på fredag och felsöker. Håller den sig släckt ska jag klappa bilen extra mycket.

Ska tilläggas att lampan lyste gult, inte rött. Gult är ju mer varning nåt är knas, rött är mer "stanna bilen, kör till verkstad, motorn rasar nu".

Så vi får se. Kanske räckte det med olja och en ful-lagning. Hoppas!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar