måndag 29 juni 2015

Älskade knäppishäst

Igår fick jag sällskap av en av ponnytjejerna i stallet. Vi gick upp till pölen och det visade sig att ponnyn varit sjöhäst i sitt förra liv. Det som stoppade dom från att simma var det faktum att sadel satt på och inte skulle förstöras. Han klev rakt ut i vattnet, längre och längre. Han doppade ner nosen ner till ögonen ungefär och bara njöt. Vid ett tillfälle tog han upp huvudet och frustade och vattnet stod som två fontäner ur näsborrarna. Sån cool kille!




Eldas var i alla fall snyggast, som vanligt. Hade nyaste tränset på, det med lite skarpare bett och två tyglar. Tyckte det funkade bra att rida på. Nu var han snäll igår så behövde inte bromsen direkt, får se en annan dag när han är hetare hur det blir.





Här ser vi då flodhästen. Först klev han i lite försynt och plaskade

Sen försvann dom ut i vattnet. Rejält nöjd kille!

Idag stod klättring i grusgropen på schemat. Cissi och Felicia hängde med. Eldas var inte på sitt roligaste humör, han ville bara springa. Jag fick kämpa mig blå för att hålla honom på mattan men det funkar ju. Jag är helt slut = bra motion. Tur jag har långt tålamod. Det funkar ju inte att bli förbannad i de lägena.
Men ja, vi fick på en kort fin galopp idag igen. Woohoo! Vi fick på massa halvgalopper = galopp med frambenen och något annat med bakbenen, fler gånger, Han verkar lära sig pälsklingen. Det går att hålla galoppen också, jag behöver inte släppa honom i fullt ös som förut. Det känns väldigt mycket trevligare. Han har himla skön galopp, kort och platt liksom, inte så mycket upp och ner i rörelsen, mer markbunden och framåt.
Döden kommer ju när han ska sakta av. Han bromsar verkligen, liksom trampar ifrån med fram så man studsar i sadeln. Att fatta galopp och att galoppera är inga bekymmer, det där med att bryta av är värre.

Trots att vi haft massa diskussioner idag så är jag jättenöjd. Jag ser redan fram emot onsdag då det är dags igen. Är så himla pepp och kunde nog vara i stallet varje dag.

Fast just nu är jag rejält trött. Kommer nog ha träningsvärk i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar