tisdag 24 april 2012

Vad fattas?

 

Ovan ser ni en bild av Pixies högra öra. Någon som lägger märke till något udda?

Dagen då.. Ja i natt fick jag lära mig att en hund som är i storlek med mina katter kan ta lika mycket, eller större plats än Zaxon. Pixie skulle ligga på huvudkudden, under täcket och tätt, tätt mot mig. Till slut hade jag knappt någon yta kvar att ligga på. Hur går det till?

Jag kan också konstatera att hon är en väldans slö hund. Dagen har spenderats i soffan förutom kisspauser och lite ansiktsfrisering. Fröken har blivit modigare med katterna. Hon skuttar fram till Bebis och försöker ge honom nacksving hela tiden. Han får visserligen skylla sig själv för han förföljer oss överallt när vi är ute, klart hon passar på då. Det kommer nog sluta i vilda brottningsmatcher och sovande i hög sen.
Vi har också testat ha henne lös på gården. Jag tog lite kokt skinka med ut så hon höll sig i närheten. Hon visade också att hon nästan kan skutta upp i min famn, studsbollstyle.

Hos veterinären gick det bra. Zaxon var som vanligt vänlig men lågmäld. Han älskar inte veterinären. Pixie däremot älskar veterinären. Hon studsade in med viftande svans och började klättra på personalen. Hon fick käka godis när hon fick spruta så inte minsta lilla pip kom. Jag går hos en veterinär som är tandintresserad och utbildad, vilket kändes bra med tanke på Pixies bettfel. Veterinären konstaterade att en kindtand måste dra då den går rakt upp i gomen och har gjort hål. Stackars sötnöt! Så nästa vecka dras den ut. Annars anmärkte de mest på att hon var väldigt öppen och social, väldigt trevlig för att vara nakenhund också. De blev förvånade så det var lite roligt. de tyckte också hon såg ut lite som en mini-afghan.

Ja så till bilden. Jag pillade lite på hennes öron i morse, eftersom jag är lite besatt av att mina djur har rena öron. Jag insåg då att jag inte kunde hitta något hål till höger öra. Jag letade, kände, föste bort allt hår och letade lite till. Icke.. hittade inget hål, inte ens en antydan till hål. Skall tilläggas att detta inte kommenterats alls i besiktningsprotokoll från veterinär. Så hos min veterinär frågade jag då om jag bara är korkad eller har min hund helt enkelt inget öra? Öronlapp har hon ju men mer då? Nej det är så.. hon har ingen öppning på höger sida. Ingen av veterinärerna hade sett det förut så alla kom in och klämde, kände och tittade förundrat. Det är ju svårt att säga om hon har ett utvecklat öra därinne kanske som bara inte öppnat sig, eller kanske finns ingenting. Så man gör ju inget, det får helt enkelt vara så. Då har ju Pixie nåt att skylla på sen när hon inte lyssnar på vad man säger. 

Så ja.. jag har ett måndagsexemplar. Tur att hon är söt ändå ;)

1 kommentar:

  1. Jag e chokerad,hur i friden kan en vetrenär missa detta......

    SvaraRadera