fredag 24 februari 2012

Jag har en schäfer =)

Eller?
Jag har kikat lite på omplaceringssidor o blocket på hundannonser för mitt eget höga nöjes skull. Det jag förvånas över är hur många det är som slänger sig med uttryck om att de har en renrasig hund när det inte finns några papper bakom. Har du köpt en hund som ser ut som schäfer men den inte är reggad hos SKK så VET du inte att det är 100% schäfer. Någonstans bakåt kan det ju vara något annat inblandat.

Jag förstår inte heller varför folk inte bara kan säga att man har en blandras, det är väl ingen skam i det? Jag menar om jag bygger om min volvo så den ser ut som en saab så är det väl fortfarande ingen saab?

Nåt som verkligen sticker ut är ju alla jävla pitbulls. Jag har träffat en riktig pitbull i mitt liv, den var reggad i sin rasförening i USA och hade stamtavla. Allt annat är bara skit. Ett handskrivet papper är ingen stamtavla, att registrera i jordbruksverket är inte samma sak som att registrera den hos sin rasförening. Jag citerar från pitbull.se Riktiga stamtavlor (inga handskrivna papperslappar) ska finnas för båda föräldrarna och båda föräldrarna ska vara registrerade och ha certifikat som styrker detta hos UKC The United Kennel Club, ADBA The American Dog Breeders Association eller BFKC Bona Fide Kennel Club. De två sistnämnda organisationerna (ADBA, BFKC) är att föredra eftersom UKC ej gör någon skillnad på American Staffordshire Terrier och American Pit Bull Terrier och registrerar blandningar av dessa som renrasig American Pit Bull Terrier. Om de här papprena saknas så kan du inte påstå att du har en pitbull. Det kanske är en pitbullblandning, men det är fortfarande en blandras. Det kanske är en staffblandning och inte pitbull alls, bara det att fjortisar tycker det är coolt att ha en pitbull.
Såg en tjej som sålde "staff"valpar. Oreggade föräldrar såklart. Hur kan hon då garantera att det är 100% staff? Hur kan hon lova att det inte finns nåt annat en bit bak?

Så varför blir jag irriterad? Dels för att det är falsk marknadsföring om man säljer hundar som man påstår är en ras sen är det något annat i. Om den andra rasen slår igenom kan man få nåt helt annat än man förväntat sig. Det gäller både storlek, temperament och rasbundna sjukdomar. Vet man vad man har i kopplet kan man förbereda sig, man kollar extra för rasbundna sjukdomar osv.

En annan sak är att dessa hundar massproduceras, hamnar i fel händer och flyttar runt. Kolla Blocket, kolla hur många staffar utan papper det finns där. Jämför med hur många renrasiga pitbulls med papper det finns. Typ ingen. Slår vad om att 99% av alla pitbulls i Sverige är blandraser, men det är coolt att ha en farlig pitbull va? Kolla sen vilka raser som står i majoritet bland omplaceringar, inte fan är det SKK-reggade golden, rottis, cocker osv. Nej för oftast har seriösa uppfödare koll på vilka de säljer sina hundar till.

Nu ska ingen tro att jag klankar ner på blandraser, det gör jag inte, jag älskar blandraser, har ju en själv och kan tänka mig en ny. Min blandras uppfödare hade valpträffar i flera år efter jag köpte min hund, hon har friröntgat sina hundar och tävlar med dom i lydnad. Man kan sköta blandrasaveln snyggt också. Men då får man vara öppen och ärlig, en hund utan papper kan inte garanteras vara 100% renrasig. Kalla inte hunden för pitbull för att locka köpare, kalla den blandras eller nåt då. Ni som köper hund utan papper får nog också inse att det inte är ok att gå runt och påstå att ni har en hund av en viss ras när ni själva inte ens kan garantera det.

Slutligen ogillar jag när man påstår att man har en viss ras för det ger oskyldiga hundar dåligt rykte. Folk är rädda för pitbulls men jag kan lova att de flesta aldrig i sitt liv har stött på en renrasig pitbull. De flesta är nåt slags buskavlade staffar med nån pitbull från Bosnien i 5:e led eller nåt. Sen får pitbullen ut för all skit de här blandrashundarna ställer till med. Därför ogillar jag det. Pitbullägare är ofta jäkligt seriösa, man massproducerar inte pitbulls och det kan vara kö för att få tag på en valp. Så lägg ner o dröm vidare.

Hepp nu ska jag ta och gosa med min "schäfer" då. Får andra med blandras låtsas att de har renrasiga så får väl jag också göra det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar