fredag 3 december 2010

Bakning som ångestdämpare?

Jag mår fortfarande rätt kasst. Gråter för ingenting, typ tappar nåt och bryter ihop. Känner mig ensam och bryter ihop, tänker på nåt som på nåt sätt kan förknippas med mormor och bryter ihop. Kommer på mig själv med att hindra mig mitt i meningar som handlar om mormor och morfar. De två orden hör ju liksom ihop. Så jag har inte jobbat den här veckan. Kul att gå på jobbet och bryta ihop 5 gånger per dag. Tänker ta helgen till att bara låta mig vara ett vrak och sen köra from måndag. Sen är det begravning..2 dagar efter det är det jul. Känns lite sjukt.. ena dagen samlas släkt och vänner för att gråta och ta farväl, 2 dagar senare samlas vi igen för att byta paket o käka massa mat. Livet går verkligen sin gilla gång.

Idag har jag bakat hela dagen nästan. Jag har gjort pepparkaksmuffins, muffins med choklad och valnötter och muffins med marsmallows och kola. Jag har redan gett bort mer än hälften. Nu är klockan ett och en deg lussebullar står på jäsning. Normalt? Nej men avkopplande.Luktar gott också.

Hovis var i stallet idag. Han fick också bullar så jag tror han blev nöjd, eller ja muffins. Han tyckte Raffes hovar sakta men säkert blir bättre så det är ju bra. Blir inga fotbad i kylan dock. Jag gillar verkligen vår hovis. Han är inte billigast men han är så jäkla duktig. Utan fötter ingen häst så just hovslagare ska man inte snåla in på. Det är inte ens alla hovslagare som vill sko så tunga hästar som Raffe. Ungefär hälften jag ringt har tackat nej. Alla har velat ha extra betalt pga det är en större häst. Klart det blir väl tungt för ryggen med en bumling. Tungt bara att banka rätt på skorna när de är så jäkla tjocka. Men vår hovis är intresserad av att jobba på längre sikt och få ordning på Raffes fötter. Då får det vara värt det. Han är så stor och tung så det känns viktigt att han skos bra och genomtänkt. Ja jag gillar karln. Han är vettig. Nu i lerigaste perioden satt Raffes skor 9 veckor, det är rätt bra gjort.

Jag svamlar massa.. Jo just! Fjant plockade en mus idag. Inomhus. Fattar ni vad äckligt?! Vet inte var han hittade den men han mördade den och bar ut den. Sen hittade jag den på trappen..om det nu var samma..vet inte. Månster är den enda jag sett verkligen käka möss. Inte konstigt han blir tjockis på vintern. Men Fjant är mästerjägaren ändå, han mördar massor. Schyssta djur jag har.

Hepp dags att kolla degen kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar