måndag 20 december 2010

Hackamore + Raffe = inte sant




Provade rida på hackamore idag. Har ju ridit på vanligt bettlöst förut o det gick väl lite sådär. Tung i handen och noll broms. Men annars funkade det.


Så jag tänkte testa hack. Det är ju lite skarpare så jag tänkte att man kanske har lite broms i allafall. Nej det hade man inte.


Vi red i hagen med Polly och Jenny. Ja jag kan ju berätta hur det gick för dom först. Polly skulle tömköras enligt Jenny, inte enligt Polly. Hon var SUR. Försökte resa sig, bockade lite, vägrade svänga höger och var allmänt kossa.


Raffe stod som ett ljus när jag hoppade upp. Sen insåg han att jag inte hade någon som helst broms och gjorde lite som han själv ville. Svänga gick väl rätt ok, bromsa som sagt gick inte alls. Han kastade upp huvudet och drog. Ju hårdare jag tog, desto argare blev han och sprang bara snabbare. Så vi struntade i traven och svängde massor. Han böjde inte alls och blev SÅ tung i handen. Kändes som jag fick lyfta hela hans huvud ungefär. Raffe går naturligt med huvudet rätt lågt och blir lätt tung men nu var han ju enorm. Så nej, inget mer hackamore för oss. Vi får hålla oss till hissbettet och pessoa, fast med kedja, och två tyglar. Då har jag både broms, hjälp med att få upp huvudet lite och fördelen med vanligt tränsbett.


Jag och Jenny gjorde en kraftansträngning också. 4 nya rundbalar fanns på logen så vi möblerade om och körde runt dom där. Dom väger 3-400 kg så man får ju ta i lite. Men det blev bra till slut. Raffe fick låna Didos täcke nu, har med Raffes täcken hem på tvätt o Dido går ju utan täcke så..


Ja imorgon drar jag till värmland. Onsdag är ju begravningen. Hoho jaja vad roligt. Inte.
Jaja.. ni behöver ju inte bryta er in här när jag är borta. Dels tar jag med mig det lilla värdefulla som finns. Dels vaktas huset av 4 kampkatter och 2 rabiesmarsvin. Ja och Jenny då.. och stundtals kanske en livsfarlig dobermann. Jenny är ju kattvakt (tack tack)


Hepp nu ska jag kolla film. Jag är på uselt humör och upphör aldrig förvånas av den minimala hjärnaktiviteten hos det manliga könet. *morr*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar