söndag 26 december 2010

Home sweet home

Då var man tillbaka hemma efter några dagars julfirande hos föräldrarna. Eller ja.. begravning och julfirande.

Mormors begravning var i onsdags. Det var sjukt tungt och jag var jätteorolig innan för hur jag skulle må och reagera. Jag grät och grät och grät. Det var nästan värst att se morfar så oerhört ledsen. Begravningen var väl lugn och fin, men fy så jobbig. Kändes helt bisarrt att sitta där i kyrkan och tänka på att mormor är död. Saknade henne när det skulle sjungas psalmer, hon sjöng alltid högst av alla och nu bara mumlades det. Inte så konstigt egentligen med tanke på att folk grät och det var många från Tyskland där som säkert inte kunde läsa psalmerna ens. Jag är inte troende och tycker hela grejen med att mormor är åter hos Gud bara blir fel. Jag tror hennes själ är på ett mycket bättre ställe. Jag förstår inte riktigt grejen med att gå till graven för att prata med henne heller. Hon är ju inte där, hennes själ hör inte hemma på kyrkogården, det är bara skalet. Mormors själ lever ju vidare i oss, i våra minnen och vi kan prata med henne var vi än är. Vila i frid mormor, tills vi ses igen.

Sen var det jul hos syster. Barnen hade ont i magen och ville öppna julklappar så det var väl tur att tomten kom till slut. Efter det åkte jag och föräldrarna hem och öppnade våra julklappar. Jag är fett nöjd. Fick Ullaredspengar så jag kan åka och shoppa i vår, en degbunke så jag slipper baka i pastagrytan, nagellack, halsband, akupressurringar och lite gott och blandat. Galet fina temuggar från Indiska också *love* och underställ så jag är varm o go i vinter.

Lördagen var stora slappardagen. Pappa skaffade ny tv för hans gamla dog så vi softade i soffan. Jag bakade cookies och underskattade receptet så det blev väldans många kakor men pappa älskade dom. Bakade lussebullar med vit choklad i och mina kladdkakemuffins till julmiddagen också. Det har jag efter mormor, bakandet, hon var en talang.

Jag har börjat sticka på en gigantisk halsduk också, den kommer bli lika stor som mig ungefär, sweet!

 

Ja så kom man då hem idag till ett hus där vattnet har frusit så jag har inget vatten = kan inte spola på toaletten. Inte bra. Ska ut o fixa snö o smälta snart så jag klarar mig en stund. Bonden som äger huset har dragit igång värmefläktar redan 11 imorse men inget vatten än. Lite oroande. Jaja.. vi får se om det kommit igång imorgon kanske.

 

Det var det. Jul o begravning o inget vatten. Sista veckan som jag får äta godis eftersom stoppet inträder till nyår. Gaah..ångest.

Hoppas ni haft det bra gott folk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar