onsdag 15 december 2010

Ridtur överlevd

Det blev en tur med hästarna idag. Jenny tömkörde Polly med uppkäk o nylonstrumpa på tungan o hela kittet. Jag red Raffe på gagbett med dubbla tyglar. Polly var lite tjurig och såg väl ut ungefär såhär:16_3_166

Jag började hoppa upp från pallen men fötterna på den är ju skitsmå så den sjönk ner lite o snön o vinglade. Då gick jag ner till lastpallarna istället. Raffe försökte smita undan men insåg snabbt att det inte var någon idé så han stod som ett ljus. När jag hoppat upp tog han några steg men stog sen snällt.  

Ridturen började bra, försökte tänka på att rida Raffe lite mer aktivt än bara åka med. Lee har berättat att hon är rätt hård så, när man rider så jobbar man, inte bara går och fjantar. Får han jobba så har han ju inte tid att fundera på bus heller. O Raffe går kanonfint på bettet! Han lyssnar när man ställer honom, men knäcker inte bara av i nacken utan har halsen lång och fin ändå liksom. Kände hur han försökte ta bettet några gången med det gick minsann inte. Behövde inte sitta och hålla alls mycket i nedre tygeln, den bara fanns där.

Det roliga (och läskiga) med Raffe är hans glädje och framåtbjudning. Dido har ju noll framåtanda och känns stentrygg tack vare det. Känns som han inte sticker vad som än händer för det är inte värt besväret. Raffe däremot tycker det är roligt att jobba. Han är framåt och positiv och det är skitroligt..tills jag åkte av haha. Hans trav är sååå underbar. Dido hinner inte med utan får gå över i galopp och hinner ändå inte mer. Jag älskar hans snabba trav. Så roligt! Men nu var jag lite rädd måste erkännas. Hade Raffe fått bestämma så hade vi travat 75% av rundan. Han bjöd så jäkla fint fast vi travade ifrån Polly. När vi vände och red emot dom fick han skritta och göra halter.

När vi vända och var på väg hem hade jag en snorpigg häst. Jag fick göra förhållningar hela tiden och använde framåtandan till att ställa åt båda hållen, försöka oss på öppna och sluta, gick sidvärtes över vägen (ja det var ljust). Han blir så rolig. Böjer nacken och klampar på likson. inte som andra som kastar upp huvudet utan ner med huvudet så kör vi. Fick göra halvhalter hela vägen.

Just ja. Vid ett tillfälle kom en lastbil o jag o Jenny trodde vi skulle det. Det var en från granngården med nån skum tunna på. Den var jättesnäll som saktade ner. Polly kastade sig lite, Raffe surade över att han tvingades ut i diktet och bråkade bara därför..tokhäst.

 

Men hem kom vi, nöjda o glada. Ska rida mer o mer o mer nu så kommer det gå över. Han ÄR ju snäll och trygg, det är min osäkerhet som smittar. Men har jag bara sällskap nu ett tag så går det bra.

Raffe fick sitt fina lila sovtäcke idag. Är inte alls mycket fyllning i men det räcker. Känns mysigare än bara fleece. Fick nättäcket också så ska visa Håkan konstruktionan så får han ha det under vintertäcket sen så blir det med luft. Håret börjar växa tillbaka faktiskt.

 

Jag vill låna en spolspilta med dusch och utrymme för att torka. Behöver tvätta rumpan från fisvatten, men också hela hästen med antibakteriellt schampoo tänkte jag. Så har någon ett varmt ställe? Varmt garage med vattenslang funkar förträffligt. Jag kan betala någon hundring.

 

DSC01038Såhär frostig blir man efter en tur ute. Luggen blir då grå, samma med manen. Och lite frost i öronen också. Så söt min älskade häst!

 

Nu sova! Night Night!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar