söndag 19 december 2010

Borde ta o sova

Jag behöver nog packa imorgon. Usch.. vad ska man ha på sig på begravning? Nåt svart antar jag. Borde revoltera och komma klätt i klarrött, mormor älskade rött. Undrar om någon skulle fatta kopplingen eller bara tro jag är respektlös?
O vad ska man ha på sig till jul? Egentligen borde man stanna hemma, hasa runt i pyjamas och morgonrock och dricka varm o´boy och käka lussekatter hela dagen. Det vore en soft jul. När jag blir stor ska jag göra så.
Ska ha med mina täcken hem på tvätt. Jag har ju tvättmaskin, men en liten så stora grejer får inte plats. Ska ha med 2 hästtäcken hem på tvätt också. Mamma kommer bli jätteglad..de stinker inte lite. Hon ska få hjälpa mig laga det ena också, mamma är en fena på att sy. O sen ska man väl ha med..ehh.. julklappar, som jag nästan inte köpt några i år. Hatart! Jag älskar att ge bort julklappar men dels har alla tjatat om att de minsann inte ska ha julklappar och dels är jag för fattig för att trotsa dom i år. Får ta det nästa år.

Städa borde jag också göra, så det är fint när man kommer hem. Jenny ska vara kattvakt (och marsvinsvakt men det är hennes marsvin så vet inte vad man kallart då haha) och jag har tjatat på henne att hon gärna får låna huset lite så då kasnke det ska vara lite städat. Lite i alla fall. O färga håret. O fixa julkorten. O de få julklappar jag faktiskt fixat. Bleh mycket på agendan imorgon. Men sen jobbar jag måndag, stall o sen tisdag drar jag ju. Begravningen är onsdag förmiddag.

Jag har tokångest inför begravningen. Har aldrig varit på begravning och jag är livrädd för att jag ska få panikångest i kyrkan. Vi ska äta eller fika i församlingshemmet efter men det fixar jag nog inte. Äta när man mår sådär? Det är ju som att be om panikångest. Men är orolig för att jag ska få en attack mitt i allt. Bryta ihop och få springa ut därifrån. Känns så respektlöst, fast det är nog vanligt att folk bryter ihop på begravningar. Åhh..vill inte. Tänker ju inte be mamma prata mig ur en ångestattack på hennes mammas begravning liksom. Det är väl jobbigt nog för henne.

Till nåt annat innan jag börjar hyperventilera.
Hönät, bra eller skit?
Jag tycker hönät är rätt drygt egentligen. De är krångliga att hantera och man får packa rätt bra för att klämma i allt hö. Nya hönät är värst, då får man inte i nåt alls. Mitt knep, som Virre lärt mig, är att hänga det på två spikar när man fyller det. Då blir det enklare att fylla. Så fördelar och nackdelar?
Fördel: Höet blir inte nedtrampat bland spån o sånt. Det förlänger ättiden så hästen inte bara glufsar i sig höet. Lätt att väga och man lär sig rätt snart att väga med ögat. I mitt fall ska hönätet vara så knökfullt så det knappt går att stänga. Man har rätt bra koll på hur mycket hästen ätit. Smidigt att ha med sig när det är packat. Man dräller inte hö överallt.
Nackdelar: Drygt att packa. Hästen kan fastna med ett ben eller nåt. Vet inte hur det påverkar nacken om man hänger det högt. Hästar äter ju naturligt från backen, men från träd också. Ja, det var nog alla nackdelar.

Använder ni hönät? Raffe har ett lila och ett svart. Det svarta är för halm och halmen väger vi inte, bara fyller på när det är tomt för att han ska ha nåt att pyssla med. Det lila är för hö och jag klämmer ner 5 kilo i ett nät för 4 kilo, därför är det väldigt fullt. Raffe har nät för att han är så stökig i boxen. Han drar runt allt och det skulle kännas äckligt med massa skitigt hö. Klart jag blir avis när Jenny bara kastar in ett lass till de andra när man själv får stå och bråka med nätet. Men det är värt det. Jag är lite imponerad över att han inte slaktat det ännu. Är någon enstaka maska som gått bara.

Satt och funderade på Raffe lite förut. Känns som tiden flyger och halva fodertiden har snart gått. Jag avgudar honom verkligen, men när han åker hem så kommer jag nog ha fullt upp i stallet ändå. Jenny har ju Polly och rider knappt alls nu, Garre ska på inridning i vår och Dido är tjock. Blir rätt bra timing med Garre. Han åker på inridning, kan pysslas med lite hemma och sen vila någon månad. Sen dra igång igen och då är det nästan dags för Raffe att åka hemåt. Usch.. sentimentalt men som sagt.. jag kan nog rida o pussa häst varje dag ändå om jag vill. Utbilda Garre och fortsätta med Dido. Jag kanske kan låna Raffe igen framöver. Kanske vänta till jag jobbar i Örebro och slipper pendlandet (letar för fullt).

Saknar att jobba Garre och Dido faktiskt. Dido blev i så himla fin form till slut och tog galoppen klockrent. O Garre är ju bara en stor pussgurka. Funderade på att ställa honom i djupsnön o klättra upp. Då slår man sig nog inte så mycket när man åker av haha. Nej men när han kommer hem från sin skola (inridningen) så tror jag han kommer vara jätterolig att rida. Lite mer framåt än Dido men ändå cool. Lite som Raffe kanske, dock med risk för busbockningar. Huvva...

V har förresten en släde i stallet. Och ett par träskaklar ståendes. undrar om man kan pussla ihop de tu och köra släde? Det vore grisroligt! Undrar vad Raffe skulle tycka om ljudet? Vi får väl testa och se. Fallhöjden är ju inte så hög från en släde hehe. Oh så kan man fixa bjällerkrans också. Gud så fint. Jenny har sagt att hon ska tolka på pulka efter Raffe hehe.. Jag tror visserligen jag kommer tycka det är roligare än hon. Han har ju tempo i kroppen den herrn. Kanske blir lite skräckblandad förtjusning. Hmm kanske kan muta Virre att komma och kika på släden någon dag. Hon vet ju hur det ska se ut.

Bla bla..prat prat. Ska hoppa i säng. Ogillar förresten att folk inte svarat i telefon idag. Eller ringt upp. diss på er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar