lördag 3 oktober 2015

Sliten, sleten, trött, whatever

Usch helt slut efter 2 dagars kvällsjobbande. Så trött på att vara trött. Min doktor har ju förklarat grejen med att man behöver mer återhämtning som bipolär, man är känsligare, men det är ändå segt. Många bipolära fixar ju inte att jobba heltid t.ex. p.g.a. behovet av återhämtning. Man kan se det som att man får betala när man gjort något speciellt. Är jag på en heldag med roligheter får jag betala med att vara dödstrött 1-2 dagar efter. Där de flesta andra återhämtar sig om de har en lugn kväll och en god natts sömn behöver jag 1-2 dagar. Det är surt. Nu har jag gått upp till 4 timmar på jobbet och det får jag känna av.

På måndag börjar KBT´n. Det planerar jag redan nu som att jag lär vara helt död på kvällen efter, men förhoppningsvis vara levande dagen efter. Det kommer vara varje måndag e.m fram till jul. Så måndagkvällar händer ingenting i min värld.

Fast sen blir det som en ond cirkel också, när man är trött och gör ingenting så blir man lätt mer trött och orkar ännu mindre. Ibland måste man tvinga sig (även om det låter sjukt att man måste tvinga sig till t.ex. stallet som ju är roligt). Jag red ju i onsdags och fick energi av det. Jag var sur på torsdag för att jag hade jobb sent och inte kunde rida, hade jättelust när jag vaknade. 2 dagars jobb senare är energin borta.

Vi får se hur läget är i morgon helt enkelt. En ny dag.
Sen håller jag på att försöka vänja mig av med öronproppar när jag sover. Jag är väldigt ljudkänslig och sover typ alltid med öronproppar. Dessvärre får jag ibland, inte ofta, men det händer att jag får problem i öronen. Det blir tätt och kliar och jag blir inflammerad. Sist var nog 2 år sen, men nu är det på gång igen. Känner hur det kliar och liksom fjällar hud. Så jag tänkte ge öronen paus, men då blir sömnen lite skum innan jag är van. Att lillhunden snarkar som en hel jäkla skogsarbetare hjälper inte. Det är lugnt så länge det är tyst när jag ska somna. Så vi kämpar på (och kliar i öronen under tiden).

Hepp, en film kanske? Jag har inte fått i mig all frukost ens, har väl suttit med den i 2.5 timme typ. Pigga klubben.
Idag kommer 2 nya hästar till stallet. Hade velat se ihopsläppet. Det är alltid kul att se hur det går. Ibland är det noll drama och ibland är det världskrig.

3 kommentarer:

  1. Vad skönt att se att man inte är ensam som sover med öronproppar. Själv har jag alltid öronproppar när jag sover. Sover så mycket bättre när det är tyst och jag slipper störande ljud. Bara vetskapen att man inte kommer att störas under natten gör att man sover bättre. Tycker det är hur skönt om helt att plugga in öronpropparna riktigt djupt i öronen och höra hur alla ljud stängs ute mer och mer när propparna expanderar i öronen för att till slut bli helt tyst. Ibland får jag dock lite ont i öronen av öronpropparna. Har du något tips på sköna öronproppar att sova med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker egentligen vanliga skmgummi är bäst, men ska man skona öronen r såna i silicon bäst. De som är som en klump som man inte ska ha i örat utan lägga som ett lock utanpå. Blir inte lika tätt

      Radera
  2. Tack för ett klockrent tips på öronproppar. Köpte öronpropparna du tipsade om. De var riktigt bra. Helt klart de bästa öronpropparna jag har provat. Sitter hur skönt som helt i öronen. Märks inte ens att man har dem på sig. Allt blir bara så tyst och skönt. Har haft öronpropparna på mig både när jag har sovit och pluggat senaste veckan utan att få det minsta ont i öronen. Kommer verkligen att fortsätta med öronpropparna.

    SvaraRadera