onsdag 21 oktober 2015

Är man piggelin får man jobba... och är man lat förtvinar ens benmuskler



SnyggEldas var PiggelinEldas idag. Han var helt lugn i stallet så han lurades den lille räven. När vi kom ut kunde vi knappt passera en åkgräsklippare, den tänkte nog käka hästar till middag. Sen taktade vi mest i skritten helt ridpasset. Jag insåg att någon har stulit mina benmuskler. Förr i livet kunde jag rida lätt hur långt som helst. Kommer ihåg att Jenny bad om nåd ibland när hon inte orkade mer. Nu? Orkar väl rida lätt 100 meter sen dör benen. Jag har mestadels kört i sommar och har jag inte kört så har jag haft ponnysällskap = lägre tempo. Nu är benmusklerna ett minne blott, men de ska tillbaka.

Eldas Snygga pannband (där döskallarna döljs av hans lugg tyvärr. Snedlugg?

Hursomhelst, Eldas var snorpigg och jag var trött i benen. Då kom jag på den fina idén att köra intervaller. Skritt-trav-skritt osv. Först räknade jag till 10 i trav och 5 i skritt. Sen bestämde jag sträkor, typ jag sa trava till kurvan, skritta genom kurvan och sen trava igen. Eldas tyckte jag räknade dålig och traven borde komma snabbare. Det är nyttigt med övergångar dock. Det tränar kroppen bra och det tränar lydnad bra. Även om Eldas var redo att explodera så saktade han av. Varje gång jag bad om trav satte han rumpan under sig och försökte skjuta iväg som en kanon. Stollnisse!



Såhär svettig blir man visst av ett pass i skritt och trav, inte jättelångt. Eldas har satt rätt rejäl vinterpäls redan och det var rätt varmt idag. Sådär såg han ut innan duschen. Jag har tänkt klippa honom, det funkar ju inte såhär. Tänkte klippa "standard"= hals, under mage och baksidan låren. Som om han har ett ridtäcke på sig typ. Då behöver man inte täcka lika mycket som om man helklipper men det kyler ändå av lite. Trött var han också, gick och gäspade på väg hem. Jobbigt när man får arbeta och inte bara lulla på i sin takt. 

Men ja, benmusklerna. Jag får helt enkelt pressa mig till att rida lätt mer när jag rider. Ska försöka ta mig till ridhus också så kanske jag jobbar lite mer seriöst i traven. Eller i lägre tempo i alla fall. 

Ja det var dagens finEldas. Väntar på kort/film från helgens träning så jag kan visa. Tålamod är inte min grej när jag väntar på sånt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar