fredag 9 oktober 2015

Nu jäklar ska väl sadeln sluta vara glashal

Jag fick käka grus igår, eller snarare rumpan. Eldas slängde sig 180 grader och jag hängde bara med i 90. Så jag åkte av. Hästskrället tittade på mig sisådär 5 sekunder sen galopperade han hem. Ursäkta men..jäkla as. Sådär gör väl inte en riktig kompis? Han ska ju vänta på mig, eller åtminstone bara gå några meter och sen käka lite. Nepp jag fick gå hela vägen hem, typ 2 km kanske?
Jag slog mig inte så värst. Sträckte/stukade 2 fingrar och är mörbultad men helt okej. Promenaden hem kanske var lite bra egentligen, då hann ju inte musklerna stelna ihop direkt efter smällen. Väl i stallet hoppade jag upp igen och red en sväng på gärdet. Det var ju för att avramlingen inte ska sitta i huvudet tills nästa gång och för att Eldas inte kommer undan jobb bara för att han springer hem.

Hursomhelst. Anledningen/anledningarna till att jag åkte av var dels att jag precis använt 1/2 liter glansspray och rett ut svansen ordentligt. Han är redo för Wella-reklam när som helst. Men händerna blir ju då glanssprayade också och greppet minimalt. Sen smorde jag ju sadeln rätt nyss och den blev precis hur hal som helst. Så det fanns liksom inget som jag kunde hålla mig i nånstans, allt bara gled.

Jag är jättemissnöjd med sadelsmörjan jag använde. Det värsta är att typ allt jag smort har fått ytmögel. Det måste ha lagt som ovanpå lädret istället för att gå ner i det ordentligt. Sen känns det halt och äckligt liksom. Ska ta med ättika och torka av allt med, då dödar man mögelsporerna. Sen har jag köpt ny tvål och ny läderbalsam idag. Så sadeln ska tvålas och smörjas igen så kanske jag inte glider av precis lika lätt.
Konstigt för det läderbalsamet jag hade har blivit rekommenderat av flera. Jag tycker det är urdåligt. Kanske jag som inte fattade hur man gör. Det nya är samma märke som sadeln så borde ju funka. Det har jag fått som tips när jag frågat efter något som kan ge lite grepp också så vi testar.

Zaxon mår bra igen! Han sträckte sig nog eller nåt. Nu hoppar han i soffan, snor mat och tar spontana galopper igen. Usch, jag var verkligen jätteorolig där ett par dagar.

Idag på Hööks köpte jag ny leksak till mina odjur, de har rosa bandet-saker.

Mina jäkla katter alltså. Det låg en fet råtta mitt på gräsmattan i morse. Happ tänkte jag, någon av katterna blev väl avbrutna så den fick ligga kvar. Har någon av katterna rört den då? Näe! 2 stod här inne och skrek efter mat så jag bar först ut den ena och satte framför råttan. Han nosade lite och gick därifrån. Bar ut katt nr 2 och satte framför råttan, han nosade knappt ens innan han travade därifrån. Jäkla kräk. Drar de hem sånt där så får de väl äta dom också. Vill inte att hundarna ska käka det eftersom dom inte är vana, då lär de bli magsjuka. Men aja, tänkte att råttan kanske var sjuk eller nåt då, nåt fel som gjorde den oätlig så slängde jag bort den. Smått äckligt.

I morgon blir det stallet. Ska köra tänkte jag. Är så pepp på stallet just nu. Var sugen på att ge mig ut idag.
Oh svängde förbi Jula och köpte ett par handskar att ha i stallet också. Jula har helt klart de bästa stallvantarna. Köp montagehandskar. DÅ får man bra grepp och finns fodrade om man vill ha. Jag tappar bort handskar hela tiden, eller gärna en vante. Så vi får se hur länge de här finns. Får väl rota igenom alla fickor någon dag så hittar jag nog några fler.Sen kom Zaxons extra ledpreparat med posten idag så nu ska han börja få tillskott för lederna. Det kan aldrig skada att testa. Är glukosamin, msm och annat bra i.

Hepp.. nu ska jag slappa. Ha en bra fredag!

1 kommentar:

  1. Tack för att du är med och stödjer vår Rosa bandet-kampanj! :)

    SvaraRadera