fredag 18 september 2015

Min arbetsträning är så jäkla underbar

Ja jag trivs verkligen. Jag är på Röda korsets lokal för de som inte vet. Vi säljer begagnade saker + erbjuder gratis kaffe och kaka. Vi har stammisar som kommer varje dag och pratar en stund. De frågar efter varandra om någon inte varit där på en stund. Det är pensionärer/sjukskrivna som dyker upp. De som jobbar är pensionärer och allt är ideellt så man jobbar gratis. Vi packar upp saker som folk skänker och ställer ut i butiken, vi står i kassan, vi slår oss ner och fikar med besökarna. Ja vi gör lite allt.

Nu har det varit semesterstängt och sen kunde jag inte vara med direkt efter start så nu när jag kommit igång igen har folk frågat efter mig när jag inte varit där. Stammisarna undrar var jag är. Vi sitter och tjötar varje dag och det är faktiskt roligt. Idag blev jag bjuden på date av en gubbe. Han erbjöd mig följa med hem till honom på en whiskey *s* Han dricker tydligen en whiskey varje dag klockan 15. Ja.. fråga mig inte varför. Det är ingen med problem av något slag, bara en pensionär som har en vana. Jag avböjde artigt och förklarade att jag ju körde bil.

Tanterna som jobbar är så rara och frågar efter mig och blir så glada när jag kommer. Man känner sig verkligen omtyckt. Sen visst blir man trött i huvudet ibland av allt prat. De som hälsar på har ju ett stort behov av att bara få prata lite väder och vind, krämpor och minnen. Så man får lyssna en hel del, sen tanterna på det också som också gärna talar. Men det är kul! Blir det för mycket kan man alltid gå och plocka med något, vika kläder eller plocka med småsaker.

Det är synd att man inte kan jobba med det, jag hade lätt kunnat jobba där heltid. Bara må bra helt enkelt. Det är ju himla tur att såna platser finns så lite ensamma människor har en rutin i vardagen. Idag var det en tant som köpte en enorm, alltså enorm, nallebjörn till demensboendet. Hur gulligt är inte det?
Vi får se var jag tar vägen sen. Lika roligt lär det nog inte vara men intressant och bra på sitt sätt.

Ni borde titta in på second hand. Ge bort era gamla saker och fynda nya. Nu håller vi på att packa massa kläder till Afrikahjälpen. Är en doktor från trakten som åker dit regelbundet som tar med sig sakerna personligen så de kommer rätt. I helgen samlar vi in pengar till flyktingkatastrofen.

Själv har jag fyndat idag. 1 linne, 1 tunika och en skjorta att ha i stallet för 45 kronor. Inte illa alls. Vi fick in en rejäl vattentätt jacka som verkar vara bra märke. Den tar vi 40 kronor för. Jag menar.. fynd! En tjej kom in idag och hade på sig fynd hon köpte häromdagen. Skitsnygga jeans och en svart tunika.. 40 kronor liksom. Så in och fynda med er.. ni gör en bra sak!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar