måndag 10 november 2014

Sån tur att synen på kvinnor i reklam är så annorlunda idag... eller?

Kollade den här sidan och såg lite vintage reklam som väl inte var underbar i sin kvinnosyn. Jag snor bilderna så slipper ni ju gå in där.

Bäst att lukta gott och vara snygg, annars blir man ogift.

Kvinnans plats är i köket

JA herregud, vem vill inte ha en dammsugare i julklapp?

Vill inte mannen ha sex? Då är det nog kvinnan som ska fundera på vad hon gör fel. För att rädda äktenskapet är det bäst att hon köper rengöring för underlivet och använder det flitigt.

Ja tänka sig. Kvinnan orkar passa barn, städa, laga mat och ändå vara pigg och glad när mannen kommer hem. Tur det finns vitaminer.

Uppenbarligen ska man ha rätt skjorta så man blir auktoritär

Det här är ju bara sjukt. En instruktionsbok gällande att slå sin fru.

Pedofilvarning?

Jajamen, serverar du äckligt kaffe så förtjänar du stryk

Tur det finns hjälpmedel för de som saknar timglasfigur

Uppmuntran till otrohet?

En kvinna ska inte bara städa, hon ska vara snygg samtidigt.


Så visst är det väl tur att kvinnor inte framställs såhär i dagens reklam? Eller?
Det ena är reklam för skor. Det till höger är reklam för ett herrklädmärke.. från 2009

Parfym.. undergiven kvinna domineras av män

Bilreklam

Pedofilvarning igen?

Tur att bilden har så mycket med produkten att göra

Duschgel för män

och deo för män. Kvinnan i köket verkar lite mer lättklädd nu

Kostym reklam

och mamma städar

och städar

och tvättar

hårprodukter


Så har vi kommit så långt? Lite mindre äktenskap i reklam och mycket mindre kläder. Kvinnan är fortfarande ett objekt, lägre stående. Och kvinnan städare fortfarande, med ett leende på läpparna. 

1 kommentar: