söndag 8 september 2013

Jag är så löjligt nöjd!

Okej.. nu ska jag erkänna mina fördomar om f.d travare. När jag skulle börja köra Eldas såg jag framför mig en arbetsidiot som inte var direkt styrbar och verkligen inte stoppbar. Jag tänkte att det får väl gå som det går. Jag hade helt galet fel.

Visst kan han bli taggad ibland och det går lite fortare än jag tänkt, men han lyssnar ju när man bromsar. Jag känner aldrig att "shit jag har tappat kontrollen" även när han springer fullt ut. Sen att han är snäll som en stor hund gör inte saken sämre direkt. Eldas är helt enkelt en riktig kompis.

Till ämnet då, jag släpade ut Eldas på stubbåkern idag och tänkte kolla hur svängbar han är med vagn. I början när jag började köra var han lite stel och kantig men har ju blivit mycket bättre. Jodå det gick finfint att svänga hit och dit och runt lite grann i skritt.
Efter att ha övertalat min passagerare om att våga oss på en trav satte vi av. Han kan minsann svänga i traven också. Ok, han var väldigt taggad (vilken häst är inte det på stubbåker?) så det gick fort, men återigen så lyssnade han och var helt styrbar. Fartdjävulen i mig vaknade och hade inte min lilla passagerare tyckt det var lite otäckt att åka för fort så hade jag släppt på där på gärdet. För fy f*n var roligt det var helt enkelt. Så vi provade lite serpentiner och några volter i trav också och det gick så himla bra. Jag är bara så löjligt nöjd. Adrenalinet gick upp, lyckoruset kom krypandes och man vill liksom aldrig sluta. Det är ren lycka!
Eldas verkade gilla gärdet också med tanke på hur han taggade till.

Åh måtte dom inte plöja alla stubbåkrarna än. Längtar redan tills vi kan ge oss ut och snurra igen.

Eldas blev ganska svettig så jag svampade av honom i stallet. Det första han gjorde ute i hagen var att rulla sig i sanden och verkligen gno in det i pälsen. Men det är inte jag som får rykta honom i morgon så det bjuder jag på >=)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar