söndag 29 juli 2012

En förkyld fraggel?

Sent igår kväll, eller i natt, började Pixie harkla sig väldans mycket. Hon kan ligga och sova och sen sätta sig bara för att harkla/hosta. Man ser att hon får upp nåt i munnen men sväljer igen. Vid ett tillfälle har hon fått upp en liten klick vitt slem/skum. Men annars sväljer hon. Hon hulkar inte så det är inga försök till kräkning.

Efter en koll på diverse veterinärsidor och i mina hundsjuk-böcker har jag kommit fram till att:

- De kräks vitt slem om något fastnat i tarmen, men eftersom hon bajsat så är det inte problemet.
- Det skulle kunna vara kennelhosta även om hon är vaccinerad, då hostar dom och ibland kommer det slem. Men jag vet inte om jag skulle kalla det hostningar. Det är mer kväljningar liksom.
- Hon kan ha nåt som irriterar i svalget. Det som talar mot det är att de då ofta äter gräs och sånt för att lindra det och det gör hon inte.
- Kan också vara halsinfektion.
- Om de har mask kan de också spy vitt slem men då hittar man maskar i det, o det fanns inte.

Eller så..ja..har hon ont i halsen, är slemmig. Småförkyld kanske? Inte konstigt med vädret när det ena dagen är stekhett och nästa dag ösregnar. Vi får avvakta. Just nu är vi i karantän, är det kennelhosta så smittar vi ju ganska kraftigt.

Alltid är det nåt. Men Fjants sår ser bra ut i allafall. Det är en sårskorpa och han är helt hårlös runtomkring, säkert av hans tvättande, men annars är det bra. Han är ute och härjar på dagarna.

Jajust. Älskade Bebiskatt fixade kvällsmat häromdagen. Så snällt! Hörde att han kom in och jamade massor, så jag svarade och han jamade ännu mer. Han kom in och lade sig under vardagsrumsbordet och jamade nu väldigt högt. Då fattar man att nåt är på g. Så jag föste fram honom och jorå, en talgoxe var kvällens fina mat. Jag lyckades jaga ut honom så han slapp dela med sig av middagen. Men det är tanken som räknas väl?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar