tisdag 9 juli 2013

På youtube är inget för privat, personligt eller opassande. Allt ska delas med världen.

Häromdagen satt jag och hoppade runt på Youtube. Som vanligt börjar jag i ett intressant hörn och hamnar sen på nåt obskyrt ställe utan att egentligen veta hur jag kom dit. Igår hamnade jag bland hyllningar till människor som dött av sjukdom. Visst det var fint och väldans sorgligt. Sen blev det alldeles för magstarkt. 

En familj lade ut en film på sin dotters sista minuter i livet. Jag menar, jag förstår att man själv vill filma och ha det kvar, men lägga ut det på nätet för allmän beskådan? Lite väl va?
Ett annat par, tror de fött sin bebis för tidigt, lade upp bilder från sjukhusrummet där bebisen levde i 10 minuter efter födseln och resten av bilderna var ju på deras döda unge. Där har dom alltså bildspel på när folk ur släkten sitter och gullar med deras döda bebis. Återigen, jag fattar att man vill ha bilder som minne.. men kom igen.. lägga ut sin döda bebis på nätet?

När de visar glimtar ur sjuka människors sista dagar kan jag lite fatta poängen, man vill upplysa om hur hemsk sjukdomen är, hylla den sjuka och visa personens tapperhet. Men nog måste man få ha sitt dödsögonblick privat? Tror inte jag skulle vilja att pappa stod där med videokameran när jag tar mina sista andetag, då vill man väl att personen håller ens hand? Jag vill verkligen inte att det hamnar på nätet heller. 

Så vad driver människor som inte har någon som helst spärr för vad som bör hållas privat? Vill de ha sympatier? Uppmärksamhet? Chockfaktor? Visa hur "fint" det kan vara när någon spelar gitarr medan resten av familjen skickar runt en död unge? Det var inte fint.. det var säkert ett fint ögonblick för dom, men jag tyckte bara det var obehagligt. 

Jo jag vet att man hittar ALLT på nätet, allt från misshandel till våldtäkt till avrättningar. Den största skillnaden här, enligt mig, är ändå att det är vettiga människor som lägger upp så privata ögonblick ur sitt liv. Inte skulle väl ett våldtäktsoffer själv lägga upp filmen där hon/han blev våldtagen?
Är inte helt förtjust i aftonbladets film på när knivmannen blir skjuten av polisen heller.

Apropå aftonbladets film visar den ju dagens fenomen extremt bra. En människa blir skjuten och ramlar ihop, läget är spänt och situationen är obehaglig. Vad händer? Jo man ser folket runt omkring genast dra upp sina mobiler för att filma. Bästa filmen får betalt av nyhetssändningar. Men snart är det väl viktigare att filma verkligheten än att leva den. Snart blir du rånad utan att få hjälp, men det är lugnt, 10 personer har ju filmat skiten. 

Nej kom igen.. vissa saker kan man väl behålla för sig själv? Vi behöver inte hora ut vårt liv för att få flest delningar och likes. 

Hmm.. nej man kanske skulle ta o filma nästa gång man skiter o se hur det funkar att visa på youtube. Kan ju alltid bli ökänd som bajskvinnan och få mina 15 minuter i rampljuset. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar