söndag 28 juli 2013

Jag såg en gång ett gäng filmer....

Gjorde ju en bokredovisning häromdagen, nu tar vi filmer.

Å herreminskapare vilken dålig film. Jag och Jenny såg den här och tja, Jenny spenderade mer uppmärksamhet mot sin telefon och jag tänkte på annat. Den var tråkig, seg, man fick inget grepp om läget, sa jag att den var tråkig?

Herr Cruise i en såndär actionroll som han fastnat i numera, ska vara futuristiskt men egentligen är det bara konstigt. Nej spara tiden till nåt bättre.







Den här däremot gillade jag skarpt. Tror den går under skräck men det är inte direkt skräck kan jag tycka, mer thriller.

USA en liten bit i framtiden, inte i rymdålder utan som nu men med annat styre. Ledarna har kommit fram till att man en dag om året släpper loss alla invånare. En dag om året "the purge" gäller inga lagar. Polis och ambulans är stängt och folk får sköta sig själva. Efter dagen infördes har kriminalitet och våld minskat markant. Eller inte en hel dag, utan från 19-7.

Så vad gör människor när inga lagar gäller? Mördar varandra såklart. Släpper ut sin uppdämda vrede och mördar grannar, chefer, folk dom råkar möta på stan. Alla gör förstås inte det, en del låser in sig och väntar på att det hela ska gå över, de som inte har något behov av att släppa ut galningen inom sig. Filmen handlar om just en sån familj. Välbärgad, inlåst i sitt hus, allt lugnt. Tror dom ja.


En typisk "kompisar åker och campar, stöter på otäcka människor och får kämpa för sitt liv".

Ja det räcker nästan så. Det är precis vad filmen är. De är på en ö också, jobbigt.










Våld, bara massa våld. Konstig film där jag inte riktigt fattade grejen heller.

Nåja, ett kriminellt gäng snor en bil från ett par. Det skulle dom inte gjort. De hittar en överraskning i bilen och mannen i paret är typ superninja eller nåt. Sen är det våld som gäller. Fattar fortfarande inte riktigt om mannen var mänsklig eller besatt eller nåt. Jaja.. inget att lägga så mycket tid på.








Ett gäng vänner ska fira graduation och åka ut till en ö. I sjön finns ett monster. Resten av filmen utspelas i lilla båten där de bråkar om vem som ska dö...typ.








Jag gillar alla Iron Man så det är väl ingen överraskning att jag gillar den här.Det finns en skurk, massa fler dräkter och Tony Stark lider av psykiska problem. Sen är det slagsmål. Men jag gillar den.. och Robert Downey Junior är galet fin.





En skräckfilm. Konstiga saker börjar hända i huset, grytor i taket, sår på barnet och sånt. Så då ska man förstås ta reda å vad det är och gärna överleva det hela också eftersom Det inte verkar vara så vänligt.

Helt ok, småkuslig, kanske lite sådär när man fick veta vad grejen var. Men ganska bra historia ändå.





Så nu får det räcka. Borde jag börja kolla på annat än thrillers och skräck kanske? Ja vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar