lördag 21 november 2009

Bästa ridlektionen ever!

Idag var sista ridlektionen för terminen. 2 hyfsat opeppade damer packade in 2 galna fjordingar i transporten o åkte iväg.
Vi var rörande överens om att vi nog inte ville galoppera idag.. fega som vi är.

Men vi kom fram o började lektionen. Red mycket på volter i både skritt och trav. Jobbade med tempoväxlingar och så. det kändes bra. T kändes mjuk och följsam och inte sådär skogstokig som hon kan vara. Så kom det otäcka momentet.. dags för galopp.

Vi fick galoppera en och en. Jag erbjöd mig att börja. Ut på spåret o travade, försökte få till en galoppfattning som inte funkade utan T bara travade på. Saktade ner och började om och..sedär..galopp! Inga bakutsparkar, brallar eller rodeo. Chockerande! Hon gick jättebra, lugnt o fint och vi höll igång ett helt varv. Så jäkla kung!
Jennys tur.. o där gick det också bra. Hon fick fatta galopp massa fler gånger o försöka hålla igång längre sträcka hela tiden.
Sen bytte vi varv. T har svårt för att ta högergalopp så det blev knasigt 3 gånger, men sista tog hon fint. Vi höll igång en långsida men det kändes skumt. Men det blev ju rätt iallafall.
O Jennys tur igen. O det gick bra alla gånger. Hon fick byta varv o köra slutspurten och höll då igång nästan ett helt varv. Wooot!
Jag o T fick ta en sista vänster o det gick jättebra. Hon blev lite stark när jag skulle bryta av men annars inga problem.

Jag är så fett stolt! T brukar bocka o skutta o härja lite men hon skötte sig kanon. Jag fick rida o hålla igång henne istället för att bromsa mig blå. O Jenny var jätteduktig!

Tillbaka i stallet tog vi in hästarna. De 3 som ska iväg imorgon spolade vi benen på. Så duktiga så. Ragata, som är äldst, krånglade nog mest. Så vi blev klara i stallet typ 23.30. Då drog vi till donken o fixade käk. Så nu hemkommen för en halvtimme sen kanske. Varvar ner lite o ska strax sova. imorgon bitti ska jag till stallet typ 8-9 nånting. Yay.

Nattis alla!

1 kommentar:

  1. Vad kul att det funkar bra på lektionerna =) Ulrika är så bra att rida för.

    SvaraRadera