söndag 1 januari 2017

2017-blodigt och trasig teknik?

Ja iallafall om man går efter hur det varit senaste dagarna. Först började Pixie löpa, sen fick jag mensen från helvetet. Idag gav min mobil upp också. Den har småkrånglat lite med foton i ett par månader. Plötsligt kan man inte öppna filen, fast man tagit en bild. Ibland syns halva bilden, ibland inget alls. Ibland kan jag se bilden i albumet, men den kan inte skickas till instagram eller föras över till datorn. Så idag försökte jag mig på en återställning. Mobilen ville inte kopplas till datorn alls längre. Så en återställning blev det, allt raderades såklart. Men jag har gjort säkerhetskopiering så använde en sån fil som skulle återställa till hur mobilen var någon gång under 2016.
Gick det? Nepp, hände inte ett skit. Så nu är alla kontakter och alla gamla sms borta. Alla foton hade jag sparat över till minneskortet och de flesta är lagda på datorn.

Nu har jag beställt en ny i alla fall. Det känns konstigt. I vanliga fall är jag förväntansfull och pirrig inför en ny grej. En mobil är ju inget man köper bara sådär. Nu var jag ju inte beredd, hade inte kollat ut någon speciell eller sett fram emot ett byte så nu är inte rätta känslan där. Är mest sur över att vara tvungen att byta. Men det blir nog bra när den nya kommer. Tar väl 2 dagar typ.

Jag har skaffat ett externt tangentbord också så nu kan jag skriva normalt. Efter en himla massa googlande och meckande lyckades jag inaktivera det inbyggda så jag kan lägga det nya på det gamla om jag vill. Smidigt värre. Eller ja, det var julklappspengar. En locktång och en ny jacka är också inhandlat med julklappspengar. Så nu blir det inget handlat mer i år då *s* Jo har köpt 2 fodral till mobilen också.

Jag lyckades överleva julen utan att äta godis eller dricka läsk. Mina föräldrar ställde verkligen upp till 100%. Jag fuskade och åt Jansson och åt 2 mandariner. Annars höll jag mig rätt bra. Mitt "godis" bestod av hallon, blåbär och laktosfri vispgrädde.
Nyår småfuskade jag lite men nu hoppar vi på tåget igen.

Jag var fundersam på hur Charlie skulle reagera på nyårssmällarna igår. Det smälls inte så mycket här på landet men lite blir det. Han brydde sig inte minsta lilla. Snart har han varit här i ett år den lille fluffbollen. Tror han kom typ den 6:e ifjol. Får kolla upp det.

Så nytt år. Tror ni det blir bättre än förra? Det är ju samma förutsättningar egentligen. Många kändisar har gått bort under året. Många av mina vänner har förlorat sina hundar det här året.

Jag ska på möte med två chefer angående arbetspraktik om 2 veckor. Får se vad det leder till. Jag måste ut nu, annars har programmet "misslyckats" och avslutas. Det är ju inte mitt fel, jag har kommit med massor förslag. Ett stor problem är att alla myndigheter ska ta emot nyanlända för nystartsjobb. Det gör att vi andra slussas bort. De vet ju inte hur många invandrare de får och hur jobbigt det blir för verksamheten. Jag har fått nej på väldigt många ställen p.g.a. det. Det är ett beslut från högre ort så alla måste ta emot. Bra för dom, dåligt för oss andra som inte får chansen.

Hoppas ni får ett fint år allihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar