lördag 18 juni 2011

Grym koslakt chockade i tv – Metro



Grym koslakt chockade i tv – Metro

Översta länken är en artikel om att Australien slutar skicka nötdjur till Indonesien. På klippet ser man anledningen. O seriöst, kolla inte klippet om ni är känsliga. Jag pallade inte se hela men jag känner ändå att jag kan åka till indonesien och "halalslakta" några hjärndöda arbetare.

Jag fattar inte hur människor kan vara så totalt okänsliga mot andra levande varelser. Vad får man ut av att slå och sparka på en ko som ligger på marken med fötterna bundna? Det går att Halalslakta djur humant genom att bedöva dom först så de är medvetslösa och inte känner något. Nej, man ska absolut förnedra, tortera och utplåna djuren totalt. Ska man se på det kallt och ekonomiskt så kostar det ju också bra mycket mer att vara 5 karlar so ska brottas med en tjur innan slakt,i både tid och personalkostnad, än att bedöva djuret och sen effektivt skära det i halsen. Så vad vinner man på deras sätt att hantera djuren? Ingenting. Absolut ingenting. Kostnaden för bedövningsinstrumentet sparar man in direkt ju.

Ärligt talat är min åsikt att människor som inte kan behandla djur med värdighet har förbrukat sin rätt att vara människa. Vi ska vara de högre stående men det är vi verkligen inte.

1 kommentar:

  1. Saxat från Wikipedia;
    "Enligt lagarna om halalslakt (se Sharia), måste nedanstående krav uppfyllas...

    Innan djuret slaktas så måste:

    -Muslimerna inte ta djurens liv på eget bevåg utan med Guds auktoritet, man säger Bismillah.
    -Djuret vara friskt och utan skador.
    -Djuret behandlas med medlidande och vänlighet.
    -Djuret få mat och vatten och lugnas innan det avlivas.
    -Slakten ska utföras av en kunnig troende som kan genomföra den på rätt sätt.
    -Man använda en vass kniv. Kniven måste undersökas och slipas före och efter varje djur som slaktats.

    Under slakten:

    -Matstrupen, luftstrupen och de stora blodkärlen till och från huvudet, arteria carotis respektive vena jugularis, skärs av utan att ryggmärgen skadas.
    -Blodet måste helt avtappas.
    -Ett djur får inte se ett annat djur dö."


    Rätt utfört så sjunker blodtrycket i hjärnan på ett par sekunder och djurets förmåga att uppfatta saker och ting försvinner med syrebristen i hjärnan.
    Vad indonesjävlarna i videon har för sig vet jag inte. Inte är det halalslakt iallafall. Enligt Islam bör man heller inte bedöva djuret innan, men vad fanken spelar det för roll??? Jag överväger att leva som vegetarian under mina kommande två veckor i Jordanien, för det finns inte en chans att alla halalslakterier tar sig tid för varenda djur som Islam föreskriver. Jag gissar på att Jordanska slakterier är lika illa som de Indonesiska. Kanske borde undersöka om man kan få åka på studiebesök...

    SvaraRadera